BBCARGO lancerer bæredygtig ladcykel udviklet i Recycling City

Virksomheder kan på korte ture nu erstatte bilen med en danskproduceret højkvalitets elektrisk ladcykel, der baserer sig på genbrugte og genanvendelige materialer. Cyklen er udviklet af BBCARGO i Recycling City i Frederikshavn. 

Den globale temperatur stiger hurtigere end antaget. Og det kan få store konsekvenser. Resultaterne i FN’s nye klimarapport viser vigtigheden af initiativer som Recycling City i Frederikshavn kommune, hvor erhvervet tager ansvar for den grønne omstilling.

I stedet for at dreje nøglen i bilen for at køre en kort afstand til en opgave eller aftale, bliver det nu muligt for virksomheder at træde i pedalerne i en strømlinet batteridrevet ladcykel, udviklet og produceret i Danmark af bæredygtige og genanvendelige materialer. Cyklen er udviklet af BBCARGO, der udspringer af BODY BIKE i Frederikshavn. Den modulære ladcykel kan laste op til 150 kilo og smyger sig nemt afsted i fx byer, hvor der er tæt trafik og svært at parkere.

”Analyser viser, at 51 procent af alle motoriserede ture relateret til transport af ”goods” i EU-byer kan erstattes af en cykel, og salget af ladcykler forventes af ramme én million cykler i 2030. Erhvervet er heldigvis begyndt at have fokus på en mere grøn transport. Vi kan efter to års udvikling nu tilbyde et dansk produkt i øverste klasse, udviklet i bæredygtige materialer og som er genanvendeligt – så det er et grønt produkt hele vejen i gennem,” fortæller Uffe A. Olesen, CEO BBCARGO og BODY BIKE.

Cyklen lanceres først officielt den 26. august, men Blue Water Shipping har allerede erhvervet sig den første BBCARGO ladcykel, som skal bruges til transport for virksomhedens ansatte rundt på Frederikshavn Havn.

”Hos Blue Water er vi dedikeret til løbende at reducere miljøpåvirkningen og gør en proaktiv indsats for at reducere energi og brændstofforbrug. Cyklen er derfor endnu et symbol på, at vi ønsker at øge vores grønne aftryk. Samtidig var jeg meget imponeret over cyklens kvaliteter og design baseret på bæredygtige materialevalg, og vi støtter ligeledes op om danske arbejdspladser ved at vælge en cykel fra BBCARGO”, fortæller Ole Bøgh Ulriksen, filialdirektør i Blue Water Shipping i Frederikshavn og Aalborg.

Bæredygtighed og danske arbejdspladser er nøgleord
Cyklen er resultatet af to års udviklingsarbejde i det nye selskab BBCARGO® i Frederikshavn, der er udsprunget af BODY BIKE, som har mere end 20 års erfaring med at udvikle og producere indendørs cykler til det globale marked. Virksomheden står blandet andet bag cyklen OceanIX, der er fremstillet af genanvendt plastmateriale fra gamle fiskenet. Lækkert design, høj kvalitet og bæredygtighed har derfor været nogle af nøgleordene for BBCARGO.

Cyklen skiller sig også ud ved at være produceret i Frederikshavn med komponenter fra danske leverandører.

”Vi har dedikeret meget tid til designfasen, og resultatet er en smuk, modulærbar cykel, der virkelig skiller sig ud, og som er produceret af de ypperste materialer med fokus på genbrug og genanvendelighed. Samtidig har det været vigtigt for os, at cyklen er et dansk produkt.

Stel og fælge er støbt i 100 procent genanvendeligt aluminium fra hhv. Thisted og Svendborg - et materiale som er utrolig let, slidstærkt og ikke ruster. Vores genanvendte plastkasse kommer fra en virksomhed på Sjælland. Og cyklen bliver pulverlakeret i Bindslev. Cyklen bliver samlet her på vores fabrik i Frederikshavn, hvor det er direkte med til at sikre 22 arbejdspladser. Så vi kommer rundt i hele Danmark, og vi er stolte af at skabe danske arbejdspladser,” fortæller Uffe A. Olesen.

Den elektriske motor kommer dog fra Shimano i Japan, der har udviklet verdens første komplette system til ladcykler, mens dækkene kommer fra den førende producent Schwalbe i Tyskland. Cyklens specifikationer er mange, og det modulærbare system gør det muligt at tilpasse den kundens behov.

Cyklen bliver altså ikke leveret med én fast kasse som standard men tilbyder brugeren selv at vælge og tilpasse ladet efter behov. BBCARGO har forskellige typer kasser og låg som passer sammen på kryds og tværs. Skulle behovet ændre sig over tid er det derfor også nemt at opgraderer cyklen.

En del af Recycling City 
At cyklen er udviklet i Frederikshavn er ikke helt tilfældigt. Frederikshavn Kommune blev landets første klimakommune i 2007 og har stort fokus på den grønne omstilling. Kommunen støtter op om virksomheder med en grøn dagsorden, som samler sig under navnet Recycling City – et strategisk samarbejde mellem kommunen, Frederikshavn Havn og Erhvervshus Nord, som er støttet finansielt af EU’s Regionalfond.  

”Den seneste klimarapport fra FN viser, at temperaturen stiger hurtigere end antaget. I Frederikshavn har vi fokus på at omdanne affald til nye råvarer og øge den grønne mobilitet via kommercielle virksomheder, der gør den grønne omstilling til en forretning. Det er BBCARGO et rigtig godt eksempel på. De har innoveret og udviklet deres virksomhed ind i et voksende marked for cargo-cykler, som gør en forskel for virksomheders Co2-aftryk. Samfundet og vores erhverv kommer til at forholde sig mere og mere til grøn mobilitet og logistik, og nu findes der et dansk, bæredygtigt produkt til den omstilling,” siger Thorbjørn Stenholm, erhvervskonsulent i Erhvervshus Nord og projektleder på Recycling City.

FN's klimarapport viser vigtigheden af Recycling City

Den globale temperatur stiger hurtigere end antaget. Og det kan få store konsekvenser. Resultaterne i FN’s nye klimarapport viser vigtigheden af initiativer som Recycling City i Frederikshavn kommune, hvor erhvervet tager ansvar for den grønne omstilling. 

NorSea Denmark etablerer sig i Frederikshavn

Aktiviteten i Recycling City Frederikshavn med havneudvidelse og etablering af bl.a. M.A.R.S. har fået det Esbjerg-baserede NorSea Denmark til at åbne et kontor i Kattegat Silo, Frederikshavn.